کسب و کارهای نوین


کوپن تخفیف 50 درصدی

+ نظرات در مورد گام سوم - کسب و کار يعنی واقع بينی

هدف ما از نگارش یک برنامه کسب و کار چیست؟ پاسخ این سوال به هر نحو یا ادبیاتی که بیان شود نهایتا انتفاع و کسب سود را شامل می شود. برنامه کسب و کاری که مبتنی بر آمار و اعداد غیر واقع و خیالی باشد، مسلما شکستی غیر قابل جبران را در انتها دارد. هدف از جمع آوری اعداد و ارقام هنگامی که هنوز کاری راه اندازی نشده،‌ برآورد میزان بالقوه بازار و مشتری،‌ مواد اولیه لازم،‌ هزینه های ثابتی که بهر حال وجود دارند و هزاران منفذ ریز و درشتی که مقداری از سرمایه شما را جذب می کنند، است. هنگامی که شما برای هر چیزی پول خرج می کنید،‌ در اصل مقداری از قدرت خود را از دست می دهید. اگر در برنامه کسب و کار شما میزان این هزینه ها را خوب برآورد نموده باشید به راحتی می توانید نقطه سربه سر هزینه های خود را بیابید. به غیر از این تخمین اعداد فقط شامل سرمایه اولیه نیست. چه تعداد مشتری دارید؟ به هر مشتری چقدر می توانید بفروشید؟ کدام یک را می توانید به عنوان یک نمایندگی فروش در نظر گرفته و اجناس و خدمات خود را با او به تناسب قیمت کمتری حساب کنید؟ این اطلاعات را از کجا بدست آورده اید؟ آیا این اعداد و ارقام همگی صحیح و قابل اطمینان هستند؟ با مراجعه به بسیاری از منابع، از قیمت ها و اعداد و ارقام مورد نیاز در هر کسب و کاری می توان به راحتی با خبر شد. به عنوان مثال، فقط کافی است که یک کتاب مرجع، مانند کتاب اول داشته باشید. یا مثلا صفحه نیازمندی های روزنامه همشهری. هر مطلبی را که می خواهید،‌ می توانید به راحتی جستجو نموده و از چند و چون آن باخبر شوید. توصیه می کنم جهت برآورد قیمت ها از چند پیمانکار مختلف پرس و جو نمایید و علت تفاوت قیمت ها را از آنها جویا شوید. برای کارهای صنعتی، وزارت صنایع کتابخانه ای با اطلاعات عالی جهت استفاده عموم دارد. در پروژه ای که با دوستانم جهت طراحی ایجاد کارخانه لوله و پروفیل در دست داشتم حتی میزان واردات و صادرات هر یک از کشورهای منطقه را با مشخصات کامل توانستم در آنجا بیابم. بهترین منبع دریافت اطلاعات اینترنت است. تقریبا سازمانها رویکرد مناسبی به ارائه اطلاعات از طریق اینترنت داشته اند. شما می توانید تمامی اعداد و ارقامی که لازم دارید با تقریب نسبتا خوب از این روش بدست آورید.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٦/۳/٢٦
تگ ها:
    پيام هاي ديگران()   لینک

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ 75 راز برای شروع یک کسب و کار - گام سوم

هنگام برآورد و پیش بینی هزینه ها واقع بین باشید.
پنسیون می گوید:" اشتباه متداول هنگام نگارش یک طرح تجاری، تخمین خلاف واقع درآمدها و هزینه هاست." بازار هدف خود را به یک موقعیت خوشایند و مناسب محدود کرده و هزینه ها و درآمدهای خود را طبق این بازار تخمین بزنید. با شناسایی خریداران مستعد شروع کنید و سپس این افراد را از لیستتان حذف کنید: افرادی که برای خرید آمادگی ندارند، سوددهی لازم را ندارند، نمی توانند راه حل های شمارا پشتیبانی کنند و یا خدمات شما را به عنوان یک نیاز تلقی نمی کنند."

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ۱٠:۳٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/٢٥
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ 5 دلیل که شرکت در گروه ها (Forums) برای کسب و کار آنلاین شما سودمند است.

یکی از کسب و کارهای متداول در دنیای امروز، تجارت در دنیای مجازی است. بسیاری از شرکت ها که حتی کسب و کارشان ارتباطی به اینترنت یا حتی کامپیوتر ندارد، با درک اهمیت حضور در اینترنت، به ایجاد یک وب سایت و ارتباط با مشتریان و پیمانکاران مرتبط با خود پرداخته اند. در حال حاضر میلیون ها سایت به نحو گسترده ای خدمات و محصولات خود را در سراسر دنیا ارائه می دهند. اما محض داشتن یک وب سایت یا وبلاگ نمی توان در این گستره بی انتها در کسب و کار خود موفق بود. اگر کسی از سایت شما بازدید نکند داشتن یا نداشتن یک وب سایت هیچ تاثیری در فروش و معرفی محصولات و خدمات شما نخواهد داشت.
در اینجا مقاله ای تحت عنوان : 5 دلیل که شرکت در گروه ها (Forums) برای کسب و کار آنلاین شما سودمند است،از خانم ربکا گیلبرت، ترجمه سرکار خانم سمیه حسام، دانشجوی دکتری رشته مدیریت جهت آشنایی صاحبان وب سایت ها و وبلاگها با چگونگی ایجاد ترافیک در سایت خود آورده شده است. قبلا از همکاری ایشان سپاسگذاری می نمایم.


5 دلیل که شرکت در گروه ها (Forums) برای کسب و کار آنلاین شما سودمند است.
آیا میدانید که با یک شراکت آسان در گروههای متنوع و اعلام دیدگاهها و عقاید متنوع خود، می توانید بالقوه رشد و زندگی جدیدی به کسب و کار آنلاین خود بدهید؟

بیایید نگاهی به بعضی جهات مثبت که شرکت در گروهها می تواند در کسب و کار شما داشته باشد بیاندازیم.

1-   ما همه به دنبال ایجاد ترافیک در وب سایت هایمان هستیم و اگر این مطلب را رایگان با کمی تلاش بدست آوریم خیلی بهتر است. آیا می دانید که وقتی شما به عنوان یک عضو جدید در یک گروه ثبت نام می کنید، معمولا می توانید یک " خط امضاء " که به تمام اعلام نظرهایی که در گروه دارید الحاق خواهد شد، درست کنید. این "خط امضاء" می تواند حاوی آدرس وب سایت شما باشد، و وقتی اعضای دیگر مطالب شما را می خوانند ، می تواند مسیر دیگری جهت مشتریان بالقوه برای یافتن وب سایت شما مهیا کند.

2-   یکی از بدترین چیزها درباره تبلیغات در اینترنت عدم صداقت بین صاحبان وب سایت و مشتریان می باشد. همه از فریب خوردن می ترسند. یک روش خوب برای بنای صداقت با مشتریان احتمالی، دادن فرصتی است که شما را بشناسند و با در اختیار قرار دادن مقداری از دانش خودتان، درستکاری و صداقت شما در مطالب مطرح شده ای که در گروه داشته اید نمایان می شود.

3-   بیشتر صاحبان سایت در اینترنت لینکهای خود را با سایتهای مشابه مبادله می کنند. به دلیل اینکه تبادل لینکها باعث تقویت شهرت لینک شما خواهد شد.این یک حقیقت اثبات شده است که شما به رتبه بالاتری در موتورهای جستجو دست یابید وقتی سایت شما انتخاب نسبی بالاتری که در خور محبوبیت لینک شماست داشته باشد. اما آیا شما می دانید که این مطلب بهتر از آن است که اگر شما یک لینک موضوعی در سایت خود داشته باشید که بازخورد نداشته باشد. هر مطلبی که شما در گروه بیان می کنید مسیری به لینک موضوعات خود در وب سایت شما می سازد. اگر شما 1000 عنوان مطلب در سال تهیه نمایید ، شما بالقوه 1000 لینک پشتیبان به سایت خود ایجاد کرده اید. وقتی که موتورهای جستجو در مطالب اینترنت حرکت می کنند با این لینکهایی که به سایت شما می رسند برخورد می کنند و وب سایت شما به سوی بالای لیست موتورهای جستجو حرکت می کند.

4-   شروع یک کسب و کار در اینترنت می تواند یک حرفه منحصر به فرد باشد. که کنش و تاثیر کمی برای دیگران داشته باشد یا می تواند برای بعضی حیرت آور باشد. با شرکت در گروهها شما می توانید اشخاص دیگری را ملاقات کنید که کسب وکار آنلاین دارند و وجهه اشتراک بسیار زیادی با شما دارند. این مطلب گاهی دلگرم کننده است که بدانید دیگرانی هستند که در ناکامی های حرفه ای شما شریک می شوند و وقتی به آنها نیاز دارید به شما کمک می کنند.

5-   این یک حقیقت اثبات شده است که دو فکر از یکی بهتر است. همگی با چرخ زدن در اینترنت یاد می گیرند. اگر چه آن چرخه یادگیری در شروع کار با اینترنت، ساختن وب سایتها ، موتورهای جستجوگر بهینه ساز، یا میلیونها چیز دیگر که شما باید در اینترنت جهت استقرار کسب و کار خود مهیا کنید، مخلوط  شده است، اما یک شخص دیگر در گروه دلخواهی که در آن عضو هستید وجود دارد که یادگیری همه این موارد را به شما می دهد. این اشخاص بسیار مشعوف خواهند شد که راهنمایی هایی رایگان به شما ارائه دهند.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٢:۱۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٦/۳/٢٢
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ نظرات در مورد گام دوم - اعداد، زيبايی ها را می سازند

در گام اول، در مورد لزوم یک طرح تجاری صحبت کردیم. حال برای شروع باید چه کار کرد. گام دوم در مورد شروع نگارش یک طرح تجاری بحث می کند. دقیقا می توان یک طرح تجاری را به دو بخش تقسیم نمود. بخش دیدگاهها و بخش عددی.
شما طرحی که می خواهید در آن شروع به فعالیت کنید را در نظر بگیرید، یا حتی شغل و کسب وکاری را که در حال حاضر در آن مشغول هستید را در نظر بگیرید. این فعالیت یا فعالیتی که در آینده مایل به راه اندازی آن هستید، همانی نیست که حتی دوستان نزدیک شما از یک کسب و کار ایده آل در ذهن دارند. روحیات،‌اخلاقیات و سلایق مختلف باعث میل پیدا کردن هر یک از افراد به ایجاد کسب و کارهای متفاوت می شود. به نحوی که بعضی از مشاغلی که برای بعضی از افراد بسیار جذاب و فوق العاده است، حتی اگر درآمد بسیار بالایی نیز داشته باشد شما هیچ گاه در حد خود نمی دانید که آن کسب و کار را آغاز کنید. خوب این تفاوت در کجای یک طرح تجاری جای می گیرد؟
در بخش دیدگاهها... شما چه ایده آلی از کسب و کاری که می خواهید راه اندازی نموده،‌ رشد داده و به حد مطلوب و حتی بیش از حد انتظار از آن منتفع گردید، دارید؟ آنچه و آن جایگاهی که می خواهید در کسب و کار و صنف مربوطه به آن دست پیدا کرده و سرآمد گردید و رویکردهای جدید و نویی که در مورد آن دارید،خلاقیت هایی که در نحوه ارائه خدمات و محصولات خود به مشتریان در نظر دارید، و هرآن چیزی که در نظر شما در لباس یک کار نو و جدید می خواهید خالق آن باشید، دیدگاههای شما از راه اندازی یک کسب و کار را شامل می شود. اینها از اولین موارد  ثبت یک طرح تجاری است.
در بخش عددی ، شما به دیدگاهها و نقطه نظرات خود، یک عدد اختصاص می دهید. یعنی چه؟... یعنی اینکه آن ایده آلی که در نظر گرفته اید مسلما یک شبه و یک ماهه بدست نمی آید. برای رسیدن به تعالی شما باید مراحل مختلفی را طی نمایید. برای طی مراحل مختلف همانطور که ذکر شد شما از منابع مختلف مانند،‌ انسان،‌ ماشین آلات و ابراز مختلف،‌ مکان و مواد مصرفی دفتر شرکت،‌ سرمایه فکری خود، و حتی زمان استفاده می نمایید. آیا تا به حال به این منابع عددی را اختصاص داده اید. این عدد همان میزان سرمایه گذاری شما در هر بخش می باشد. همانطور که در گام دوم ملاحظه می نمایید،‌ از مثالی در مورد نحوه تبلیغات سوال شده است. لیستی تهیه نمایید که در آن در یک طرف آرمانهایی که می خواهید به آن برسید،‌ ( معمولا دانشجویان به این قسمت بیشترین اهمیت را می دهند)  در یک طرف، و رئوس منابعی که برای رسیدن به این آرمانها احتیاج دارید در طرف دیگر وجود داشته باشد و سعی در همگن نمودن این لیست نمایید. در این گام زیاد خود را در تنگنای محاسبه ریز اعداد قرار ندهید. هدف از این تمرین فقط لیست نمودن احتیاجاتی است که در کسب و کار خود به آن برمی خورید و تصوری که از هزینه های ابتدایی آن دارید. موفق باشید.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٩:٤٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/۱٩
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ 75 راز برای شروع یک کسب و کار - گام دوم

اندیشه هایتان را با اعداد و ارقام پشتیبانی کنید.
به یاد داشته باشید که یک طرح تجاری همزمان باید کیفی و کمی باشد. پنسیون براین عقیده است که :" یک طرح تجاری فقط شامل نگارش تصورات و دیدگاههایتان از کارتان نیست. بلکه تفسیر آن با شرایط مالی قابل محاسبه، اهمیت دارد." و این به آن معناست که شما در کنار نیاز به توضیحاتی در مورد طرحتان به اعداد و ارقامی نیاز دارید که تا حد امکان دقیق باشند. با نگارش بخش نظری و مفهومی طرح شروع کرده و بعد به بخش های مالی برسید. پنسیون می گوید:" مفاهیم را با واحد پول بیان کنید." به طور مثال با موضوع تبلیغات شروع کنید، اینکه هرچند وقت یکبار، در چه اندازه هایی و در چه مکانهایی تبلیغات خواهید داشت. اینگونه می توانید هزینه تبلیغاتتان را محاسبه کنید و حاصل یک عدد خواهد بود که شما می توانید برای هزینه های تبلیغات از آن بهره بگیرید." بخش نظری و مفهومی طرحتان بدون بخش مالی فاقد ارزش و کاربری است.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ۸:٤٩ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/۱٩
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ نظرات در مورد گام اول - نگارش، هنر فراموش شده

همانطور که گفتم در نظر داریم گامهای ذکر شده را در فرهنگ کسب و کار ایرانی خود بررسی کنیم. اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازیم می بینیم که نه تنها نوعیت کسب و کارها در حال تغییر است. بلکه کسب و کارهایی که قبلا هم وجود داشته اند در حال تغییر رویه می باشند. مشتریان و بازارشان بسیار گسترده شده و فقط به فروش در منطقه خود فکر نمی کنند. بلکه به بازارهای شهرستانها،‌ کشورهای همجوار و حتی خارج از قاره خود می اندیشند. اندیشیدن به بازارهای جدید نیازمند  به تحلیل و بررسی حجم بسیاری از اطلاعات، مانند مطالعه بازار،‌ رقبا، تحلیل رفتار، مزاج،‌ سلایق و خواسته های مشتریان، مطالعه فرهنگ های منطقه ای و بسیاری موارد دیگر که هر یک تاثیر بسزایی در نوع و میزان تولید یا خدمات واحدهای تجاری دارد، می باشد. قسمتی از این اطلاعات از فروش و اطلاعات بازار فعلی که در دست بنگاه مورد نظر است، بدست می آید. از اطلاعات ثبت شده...
هر شرکت یا بنگاه بزرگ سیستم یکپارچه یا منظمی در جمع آوری اطلاعات کسب و کار خود تدوین نموده یا حتی بصورت سنتی آنها را ثبت و ضبط می نماید. امروزه ایجاد یا ادامه یک کسب و کار بدون داشتن اطلاعات و فقط بر اساس فرض و گمان، مانند گام برداشتن با چشم بسته در کنار یک پرتگاه است. شرکت های بزرگ حتی برای شروع یک پروژه جدید در شرکت خود افرادی را جهت تدوین طرح تجاری استخدام می نمایند. اما برای چه؟
بسیاری از دانشجویانی که به مرکز مراجعه می کنند، دارای ایده ها و طرح های بسیار جذاب و فوق العاده ای هستند. آنان با شور و اشتیاق در مورد افکار و ایده های خود صحبت می کنند و در مورد آینده طرح می توانند مدت زیادی با انرژی حرف بزنند. اما هنگامی که از آنها می پرسم تا به حال طرح خود را روی کاغذ آورده اند یا خیر،‌ با تعجب از من سوال می کنند که لزوم این کار چیست؟ یا اینکه نهایتا مگر غیر از قسمتهای فنی طرح، مگر چیز دیگری باقی می ماند که آنها آنرا ثبت نمایند.
باهوش ترین آنها حتی در جزئی ترین قسمتهای فنی طرح خود دقت نموده اما هیچ گاه از چشم یک کسب وکار به آن نگاه نکرده است. اینکه چگونه باید این طرح را تبدیل به پول و سرمایه کرد. چگونه بازارش را رشد داد و به مشتری فهماند که حتما به این محصول یا خدمت نیاز دارد. برای برآوردن این موارد به چه افراد، تخصص ها و منابعی نیاز است. آیا تمام هنر بازاریابی،‌ فروش، تبلیغات،‌ و دیگر اجزاء متضاد یک کسب و کار را فقط یک نفر قرار است انجام دهد یا گروهی از افراد. چه کس و با چه میزان سهم از سرمایه اولیه باید این موارد را به عهده بگیرد. جایگاه صاحب ایده در این گروه کجاست.
حتی در این قسمت نیز هستند کسانی که به تک تک سوالات من جواب دهند اما باز سوال ابتدایی تکرار می شود.
آیا تا بحال طرح خود را روی کاغذ آورده ای؟ البته برآشفتن آنها از این سوال کاملا منطقی است، همانطور که تصور می کنند به تمامی زوایای کار خود اندیشیده اند و نیازی به نگارش طرح خود ندارند در همان حد منطقی به نظر می رسد. ولی از من این توصیه را به یاد داشته باشید:
نگارش کسب و کار اولین هنر مدیریت کسب وکار است.
اگر قرار است که یک کسب و کار موفق باقی بماند، حداقل روی کاغذ این موفقیت را نشان دهید. تجربه مفیدی است و زمان زیادی از شما نمی گیرد. یکی از خلقیات منفی ما ایرانی ها میل نداشتن به نگارش است. نگارش باعث می گردد آنچه که در ذهن دارید حداقل روی کاغذ عینیت یافته و بتوانید نقصهای ریزی که اگر به آن توجه نشود باعث اشتباهات بزرگ در زندگی کاری تان می شود را بیابید. با نگارش اگر حتی چندین بار شکست بخورید هیچ چیز جز مقداری زمان و مقداری کاغذ یا فایلهای الکترونیکی از دست نداده اید. اما اگر سرمایه خود را بدون مطالعه و ثبت آنچه لازم است به کار بیاندازید فکر می کنید که چه چیزهایی را در لیست ریسک های بالقوه خود قرار می دهید. هیچ گاه از شنیدن نکات منفی دلسرد نشوید، اگر در نظر بگیرید که با پوشش یک نکته منفی شما به تقویت کسب و کار خود پرداخته اید و بخشی از مشتریان خود را برای مدت مدیدی راضی نگاه داشته اید، آنگاه برای جستجوی نکات منفی کار خود حریص تر می شوید. طرح تجاری دقیقا این نکات را برای شما آشکار می کند. طرح تجاری یک نقشه راه است در مسیر پیشرفت کسب و کار. شما می توانید کتابهای مفیدی در مورد نحوه نگارش طرح تجاری بیابید و یا در کلاسهای آموزشی که در این مورد برگزار می گردد شرکت نموده و با نوعیت آنها آشناشوید. ولی توصیه می کنم هر چند وقت یکبار این کلاسها و کتابها را مجددا تکرار کنید تا با تغییراتی که شامل زمان است آشنا باشید.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٩:٢٠ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/۱٦
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ 75 راز برای شروع یک کسب و کار - گام اول

یک طرح خوب می تواند شما را برای یک شروع قوی و ثابت قدم ماندن در طی مسیر یاری کند.

یکی از ابتدایی ترین گام ها به سوی راه اندازی یک کسب و کار نگارش یک طرح تجاری است. لیندا پنسیون می گوید:"تا وقتی که کسب و کارها به دردسر نیفتاده اند، صاحبان آن یک طرح تجاری تهیه نمی کنند. آنها به سرمایه یا یک همکار نیازمندند و متوجه می شوند که به یک طرح تجاری نیاز دارند پس ناگهان سراسیمه می شوند."
طرح تجاری به عنوان یک راهنما برای تصمیم گیری در طول زندگی کاری تان همراهتان خواهد بود. اولین سوال این است که آیا باید در اولین فرصت شروع به کار کرد یا نه. دومین مزیت طرح تجاری این است که وام دهندگان و سرمایه گذاران و تمام کسانی را که قبل از تخصیص سرمایه یا تصویب وام طرح تجاری طلب می کنند را راضی نگه می دارد. طرح شما به عنوان پلی ارتباطی میان شما و همکاران، هم پیمانان ، فروشندگان، کارمندان و حتی مشتریانتان در خدمتتان خواهدبود.
گام اول – قبل از شروع به نوشتن، ابزارها و منابعی را که می توانند یاری رسان باشند بیابید.
علاوه بر کتابها، برنامه های نرم افزاری نیز می توانند از عهده این مسئولیت برآیند. شما می توانید از مرکز توسعه صنایع کوچک، دانشگاهها، دانشکده ها، کلاسهای خصوصی و کنفرانس ها کمک بگیرید. نباید تمامی کارها را بر دوش مشاورین بیاندازید. البته حقوق مشاوران با تجربه از ساعتی سیصد دلار به پایین است و عموما کیفیت کاری آنها در ارتباط مستقیم با حقوق دریافتی شان است. پنسیون می افزاید که استخدام یک مشاور هزینه ای در حدود 5 الی 10 هزار دلار در پی خواهد داشت.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ۸:٤۳ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/۱٦
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ 75 راز برای شروع یک کسب و کار

 سایت www.Entrepreneur.com  مقاله ای جالب توجه با عنوان 75 راز برای شروع یک کسب و کار را در مقالات کارآفرینی خود قرار داده، که برای آن دسته از دوستانی که مایل به راه اندازی یک کسب وکار در حوزه های مختلف می باشند بسیار مفید و آموزنده است. این مقاله توسط سرکار خانم مهندس آذر آبید نژاد ترجمه و سایت www.avacnet.com آنرا در مقالات فارسی خود منتشر نموده است. سعی می کنم که هفته ای دو یا سه گام از این مقاله را در این وبلاگ قرار دهم. البته نه به منظور اینکه این مطلب را از سایت دیگر فقط کپی کرده باشم بلکه در نظر دارم در مورد هر یک از گامهای ذکر شده دوستان نظرات خود را در مورد کاربردی بودن آن در فرهنگ ایرانی ما ارائه دهند. این روش باعث جمع آوری نقطه نظرات گوناگونی خواهد شد که خود افق جدیدی از شروع یک کسب و کاررا برای ما باز می کند. لطفا نظرات خود را در تیتر نظرات مقاله یادداشت نمایید نه در خود مقاله. با تشکر.


 75 راز برای شروع یک کسب و کار - مقدمه
اجازه ندهید رویاهایتان برای شروع کار به دلیل عدم اطمینان در مورد اتفاقات محتمل در ابتدای راه، نابود شوند. در اینجا هفتادو پنج نکته در مورد آغاز یک کسب و کار، که توسط کارشناسان تدوین شده اند را با بیانی ساده ارائه نموده ایم. شما می توانید این گامها را یک به یک تا حصول نتیجه طی نمایید.بسیاری از مردم که همیشه خواسته اند کسب وکار خودشان را شروع کنند، هرگز این کار را نمی کنند. چون در فرآیند کار غرق شده و در مورد مسائلی که اختصاصا با کسب وکارشان سرو کار دارند، مطمئن نیستند. با وجود لیستی بلند و بالا از تمام مواردی که در ابتدای راه باید انجام دهید، از تهیه طرح تجاری گرفته تا انتخاب نام مناسب و استخدام کارکنان، شروع کار می تواند کاملا دلهره آور باشد. اما نگران نباشید،  ما این راه را با هفتادو پنج نکته برتر از طرف متخصصان برای شما آسان نموده ایم. حال می توانید در این راه گام به گام جلو بروید.
اولین گام این است: بادقت بخوانید.

 

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٩:٥٠ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/۱۳
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ عزیزم تو درس بخون، پولش با من

به نظر  من، نمی توان  تفکر شروع کسب و کار را به سن و سال خاصی محدود کرد. اینکه خیلی از جوانان ما تصور دارند که با شروع تحصیل در دانشگاه یک کار تضمین شده پس از فراغت از تحصیل انتظار آنان را می کشد و تمامی صنایع، مراکز تولیدی و خدماتی چشم انتظار و بی قرار آنها هستند، تفکری پوچ و بی اساس است که البته محیط اطراف و جو حاکم بر ذهن جوانان زاینده این تفکر است. حتی بسیاری پس از اینکه در کنکور قبول نشدند تمام وجودشان را احساس یاس ونا امیدی وافری به دلیل  از دست دادن فرصتهای طلایی  فرا می گیرد. آنهایی هم که دانشگاه را به اتمام می رسانند تازه با بحرانی روبرو می شوند که تابحال اصلا به آن نیاندیشیده بوند.
بازار کار محدود که مسلما جوابگوی این همه فارغ التحصیل مختلف در رشته های متنوع که بسیاری از آنها حتی کاربردی نیز نیستند روبروی آنها قرار دارد و در این زمان است که متوجه  سن بالا و جیب خالی خود می شوند. البته آنها دقیقا بی تقصیرند، در بسیاری از خانواده ها قبولی در کنکور و دانشگاه، امتیازی بسیار بالا محسوب می شود بدون توجه به اینکه خود تحصیل و دانشگاه چه جایگاهی در روند زندگی این جوان دارد. بسیاری از والدین با قراردادن امتیازهایی که  مسلما برای  تمامی جوانان مقدور نیست ، می خواهند جوان خود را به دلیل قبولی در رشته یا دانشگاه مورد نظر تشویق کنند. شهریه دانشگاه، اتومبیل، تلفن همراه، وسایل تفریحی متفاوت، خانه شخصی در شهرستان پذیرفته شده .... همگی اینها به این دلیل که فرزند فقط در دانشگاه قبول شده در اختیارشان قرار می گیرد.
لطفا توجه کنید... همگی در اختیارشان قرار می گیرد. این جوانان برای بدست آوردن این موارد هیچ زحمتی نیز نمی کشند. بلکه تمامی امکانات در اختیارشان قرار می گیرد و این بدترین قسمت ماجراست.  البته  در تمامی موارد، مطالب یاد شده صادق نیستند و هستند بسیاری از عزیزانی که برای تحصیل خودشان مجبورند به کار بپردازند که البته در فردای کسب و کار موفق ترند.
تحصیل تنها دیدی باز و گستره تری را پیش روی دانشجویان می نمایاند و هیچ وظیفه دیگری نسبت به آینده کاری آنها در این بازار کار محدود امروز کشور ما ندارد و نباید هم داشته باشد. ما به جوانان خود یاد داده ایم که داخل یک چرخه ثابت شوند و مانند هم ثابت فکر کنند که تو باید تحصیل کنی، دیپلم بگیری، وارد دانشگاه شوی و در نهایت هم استخدام گردی.
توجه کنید: استخدام...
در جامعه ما کمتر اتفاق می افتد که کسی این چرخه را بشکند تا کسب وکاری مبتنی بر آنجه که در دانشگاه آموخته خود راه اندازی نماید. به دلیل اینکه این چرخه یاد شده هیچ گاه نمی شکند. و یک دلیل این ذهنیت سازی، ابتدا والدین جوانان هستند. خانه و والدین بیشترین اصطکاک را با جوان دارند و اگر بخواهند می توانند ذهنیات آنان را مطابق با واقعیات بیرون و خارج از حیطه حمایت والیدین تغییر دهند.

سال قبل سایت  www.Businessweek.com  لیست بیست و پنج میلیونر زیر بیست و پنج سال را منتشر کرد که نام یک جوان ایرانی مقیم ایالات متحده، سیامک تقدس به همراه دیوید هاوزر نیز در این لیست به چشم می خورد.


به غیر از تفاوت های اقتصادی و اجتماعی کشور ما با کشور های دارای اقتصاد باز، ابتدایی ترین گام برای ما فرهنگ سازی کسب وکار در میان خانواده هاست. اینکه جوانانی که در سن و سال پایین شروع به کار می کنند، در ارائه کسب و کارهای نوین موفق تر، و باهوش تر از دیگران است باید به تک تک آنها گوشزد شود. شروع کسب و کار هیچ سن و سالی را نمی شناسد و مانند تمام آموزشهای در حین رشد نوجوانان، روشهای کسب و کار و برخورد با مفاهیم پول و بازار نیز باید به آنها آموزش داده شود و گرنه با سیلی از جوانان بالای 25 سال برمی خوریم که حتی یاد نگرفته اند چگونه یک چک را پشت نویسی کنند چه برسد به اینکه بخواهند مانند جوانان دیگر کشورهای پیشترفته بازارهای جهانی را تصاحب نمایند.
نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/۱۱
تگ ها:

کوپن تخفیف 50 درصدی

+ اولین یادداشت

بنام خدا

من علیرضا زادبخش، مدیر اجرایی http://www.euwant.com ، و  بخش ترویج مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر http://ec.aut.ac.ir/، و مدیر وب سایت www.fecenter.net هستم و امروز نهم خردادماه سال هشتادو شش و این اولین تجربه من در زمینه وبلاگ نویسی جهت ارائه تجربیات خود در زمینه آموزش کارآفرینی و کسب و کار است. امیدوارم دوستانی که  از این وبلاگ بازدید می نمایند بتوانند موضوعات کاربردی و مفیدی در زمینه کسب و کار خود بیابند و با نظرات و پیشنهادات خود، دیگر کاربران را یاری فرمایند.
همانطور که شاید قبلا برخورد کرده باشید، کارآفرینی، جزء متداول ترین کلماتی است که امروزه به گوش می رسد ولی درک مفاهیم آن و کاربردی نمودن این مفاهیم در فرهنگ ایرانی ما جای کار بسیاری دارد که متاسفانه توجه چندانی به آن نشده و فقط به اسم آن پرداختیم تا به رسم آن.
البته باید گفت با توجه به اینکه کارآفرینی سابقه ای  حدود 6 الی 7 سال  در ایران دارد، مسلما تا رسیدن به مرحله ای که بتوان از این نهال تازه شکفته ای ثمری انتظار داشت فاصله زمانی زیادی  داریم. ولی بهر حال حتی آرام گام برداشتن بهتر از اصلا گام برنداشتن است.
 بیشتر دانشجویانی که به مرکز کارآفرینی مراجعه می نمودند گاها در حوزه های شبیه به هم در حال کار یار ایده پردازی بودند و یا اینکه دقیقا نمی دانستند با آنچه که در سر دارند چه باید بکنند. در اینجا بود که جای یک وبلاگ را برای جمع آوری نظرات تک تکشان خالی دیدم.
بیسار خوشحال خواهم شد که  تمامی دوستانی که مایلند تجربیات خود را در زمینه های کاری خود به اشتراک بگذارند، با آدرس zshega@hotmail.com
  تماس حاصل نمایند.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٦:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٦/۳/٩
تگ ها: