کسب و کارهای نوین


کوپن تخفیف 50 درصدی

+ نظرات در مورد گام پنجم - بازی بازاريابی

به نظر خود من بازاریابی یکی از مشکل ترین قسمتهای یک برنامه کسب و کار است. زیرا تا هنگامی که فروشی اتفاق نیافتاده، حتی گروههایی که خود را متخصص شناسایی و مطالعه بازار می دانند،‌ آمار و اطلاعات خود را با تقریبی چند درصدی بیان می کنند. پیش بینی اینکه واقعا جامعه، مخصوصا در قبال یک محصول یا خدمت جدید، چه واکنشی دارد، بسیار کار سختی است. البته ناممکن نیست، بلکه فقط دقت و وسواس بسیاری را می طلبد.
(شاید خوانندگان گرامی تصور کنند که با هرگامی که پیش می روند شروع یک کسب و کار سخت تر و طولانی تر از آنیست که تصور می کردند. ولی هدف این نوشتار القای اینچنین ذهنیتی نیست. بلکه فقط جنبه هایی که تاثیر بسزایی در آغاز کسب و کار شما دارد را بیان می کنم.)
دقت در رفتار خرید جامعه هنگام برخورد با محصولات یاخدماتی مشابه آنچه که شما در نظر دارید تا ارائه دهید،‌ سبب می شود که استراتژی بهتری جهت ورود به بازار بیابید. به نوعیت آگهی های تجاری رقبای خود دقت کنید. به روش فروش و نحوه پخش محصولاتشان،‌ به عملکرد بازاریاب هایی که گاها به صورت رو در رو با مشتریان یا مراکز توزیع خود به ارائه کالاها می پردازند. با توجه به نوع محصول یا خدمتی که می خواهید ارائه دهید،‌ کمک گرفتن از مشاوران یا افرادی دارای تجربه در همان صنف شما هستند، بسیار مفید خواهد بود. هیچ گاه در آغاز یک کسب و کار، بدون مشورت اقدام به ابداع روشهای جدید و یا گران قیمت جهت معرفی محصولات خود نکنید. اشتباهی که معمولا گریبان گیر شرکت های تازه تاسیس می شود و بخش بزرگی از منابع مالی خود را بوسیله تبلیغات و روشهای بازاریابی که مناسب کسب و کار آنها نیست، از دست می دهند.
شاید یکی از بهترین و کارآمدترین روشهای بازاریابی،‌ بازاریابی از طریق مشتری نهایی باشد. در کلاسهایی که برای دانشجویان در مرکز کارآفرینی دانشگاه برگزار می شد، برند های بسیاری از شرکت های مختلف را که هرکدام تبلیغات بسیار گزافی جهت فروش محصولات خود می نمودند،‌ را معرفی می کردیم. در نهایت از محصولات شیرین عسل نام می بردیم. آیا خود شما تا بحال دقت کرده اید که چرا بیسکویت های شیرین عسل تبلیغات گران تلوزیونی و رادیویی نداشتند ولی توانستند طیف وسیعی از جامعه را پوشش دهند؟
همیشه بازاریابی استخدام چندین متخصص بازاریاب،‌ یا گرانترین تبلیغات نیست. بازاریاب شما می تواند مشتری باشد که محصول شما امتحان کرده و تاحد مناسبی راضی شده باشد. اگر نتوانسته باشید مشتریان خود را راضی و خرسند کنید،‌ مطمئنا بیشترین تعداد بازاریاب های بالقوه خود را از دست داده اید.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٩:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/٤/۱٠
تگ ها:
    پيام هاي ديگران()   لینک