کسب و کارهای نوین


کوپن تخفیف 50 درصدی

+ نظرات در مورد گام هفتم - آبگير، رودخانه، درياچه يا شايد هم دريا

دوستانی که تقریبا هم سن و سال من باشند، باید به یاد داشته باشند که در مقطع راهنمایی آموختن زبان عربی یکی از دروس اصلی بود که بوسیله داستانهای کوتاه در کتاب آموزش زبان عربی،‌ لغات و کلمات ساده را آموزش می دادند. یکی از داستانهایی که در این کتاب آمده بود، داستانی مربوط به سه ماهی بود که در آبگیری زندگی می کردند و صیادانی با مشاهده آنها تصمیم به بستن خروجی آبگیر می گیرند تا به راحتی به صید ماهی ها بپردازند. اولین ماهی به سرعت خود را از خروجی آبگیر رها می کند دومی نیز با کمی تعلل و در میان گذاشتن تصمیم خود با ماهی سوم به هرحال از مهلکه می گریزد ولی ماهی سوم که راضی به زندگی در آن آبگیر کوچک بود صید صیادان می گردد.
در دنیای کسب و کار هر شرکت نوپا و تازه تاسیس مانند یکی از این ماهی های قصه ما می باشند. اگر راضی به آبگیر کوچک خود باشند مسلما صیادی به نام زمان آنان را صید خود نموده و از گردونه کسب و کار بیرون می برد. انتخاب گستره بازار و مشتریانی که می خواهید به آنها محصولات یا خدمات خود را ارائه دهید، نشاندهنده نوع نگاه شما به کسب و کار خودتان است. برای شناسایی مشتریان خود باید به تمام خصوصیات آنان توجه کنید. چند نمونه از خصوصیاتی که باید مد نظر داشته باشید شامل موارد زیر است:


نوعیت کسب و کار شما چگونه است؟
بعضی از کسب و کارها شامل ارائه گروهی از محصولات یا ترکیبی از آنان می باشد. شاید برای شرکتی مانند مادیران فروش محصولات دفتری سود چندانی نسبت به هزینه ها و جمع پرسنل آن شرکت نداشته باشد. ولی خدمات پس از فروش آن جوابگوی بی نظیری به این درآمد کم باشد. دقیقا مانند شرکت دایملر بنز که فروش خودرو درسراسر دنیا به اندازه فروش قطعات جانبی و خدماتی که پس از فروش به مشتریانش ارائه می کند درآمد زا نیست. پس به اولین مطلبی که باید توجه کنید این است که نوعیت کسب وکار شما چگونه است. آیا شما دوباره مشتریانی که از شما خرید نموده اند را می خواهید یا خیر. در اینجا ارزش مشتریانتان فقط به پولی که در لحظه خرید به شما داده اند نیست، بلکه بیش از یک خرید ارزش دارند.
میزان ارائه محصولات و خدماتتان چگونه است؟
مسلما میزان فروش لباس در انتهای سال وقتی که همگی برای سال نو آماده می گردند نسبت خیلی بالایی تا ماههای اوایل سال دارد. اما فروش محصولات غذایی یا ارائه خدمات هاست و دامین تقریبا به صورت یکنواخت در تمامی ماههای سال حرکت می کند. سرعت درخواست محصولات یا خدمات از شما به چه ترتیبی است؟ مشتریان شما فصلی هستند یا اینکه دائمی؟ قدرت مانور شرکت شما در برخورد با تغییرات فروش را برآورده نموده اید یا اصلا به آن اندیشیده اید.
قدرت خرید مشتریان خود را ارزیابی نموده اید؟
برای ارائه محصول یا خدمات خود چه قیمتی را در نظر گرفته اید. نسبت به این موضوع قدرت خریداران شما بیشتر شده و احتمال اینکه بازه بیشتری از مشتریان را پوشش دهید بیشتر است. فکر می کنید چی توز از نظر عددی چه تعداد مشتری را پوشش می دهد؟ اگر دقت کنید محصولات این شرکت بازه سنی بین ۵ تا ۹۵ سال را جزء مشتریان خود قرار داده است. آیا تا بحال به این موضوع توجه داشتید که یکی از پرتبلیغ ترین محصولات که شاید خیلی از اشخاص مایل به ورود به این صنعت نباشند همین چیپس ها و پفک های مختلف چی توز است.
دقت در موارد ذکر شده همراه با نوعیت کسب و کاری که می خواهید راه اندازی نمایید سبب خواهد شد که گامهای مطمئنی هنگام راه اندازی  یک کسب و کار بردارید.


نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٩:۳۸ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/٥/٢٥
تگ ها:
    پيام هاي ديگران()   لینک