کسب و کارهای نوین


کوپن تخفیف 50 درصدی

+ نظرات در مورد گام اول - نگارش، هنر فراموش شده

همانطور که گفتم در نظر داریم گامهای ذکر شده را در فرهنگ کسب و کار ایرانی خود بررسی کنیم. اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازیم می بینیم که نه تنها نوعیت کسب و کارها در حال تغییر است. بلکه کسب و کارهایی که قبلا هم وجود داشته اند در حال تغییر رویه می باشند. مشتریان و بازارشان بسیار گسترده شده و فقط به فروش در منطقه خود فکر نمی کنند. بلکه به بازارهای شهرستانها،‌ کشورهای همجوار و حتی خارج از قاره خود می اندیشند. اندیشیدن به بازارهای جدید نیازمند  به تحلیل و بررسی حجم بسیاری از اطلاعات، مانند مطالعه بازار،‌ رقبا، تحلیل رفتار، مزاج،‌ سلایق و خواسته های مشتریان، مطالعه فرهنگ های منطقه ای و بسیاری موارد دیگر که هر یک تاثیر بسزایی در نوع و میزان تولید یا خدمات واحدهای تجاری دارد، می باشد. قسمتی از این اطلاعات از فروش و اطلاعات بازار فعلی که در دست بنگاه مورد نظر است، بدست می آید. از اطلاعات ثبت شده...
هر شرکت یا بنگاه بزرگ سیستم یکپارچه یا منظمی در جمع آوری اطلاعات کسب و کار خود تدوین نموده یا حتی بصورت سنتی آنها را ثبت و ضبط می نماید. امروزه ایجاد یا ادامه یک کسب و کار بدون داشتن اطلاعات و فقط بر اساس فرض و گمان، مانند گام برداشتن با چشم بسته در کنار یک پرتگاه است. شرکت های بزرگ حتی برای شروع یک پروژه جدید در شرکت خود افرادی را جهت تدوین طرح تجاری استخدام می نمایند. اما برای چه؟
بسیاری از دانشجویانی که به مرکز مراجعه می کنند، دارای ایده ها و طرح های بسیار جذاب و فوق العاده ای هستند. آنان با شور و اشتیاق در مورد افکار و ایده های خود صحبت می کنند و در مورد آینده طرح می توانند مدت زیادی با انرژی حرف بزنند. اما هنگامی که از آنها می پرسم تا به حال طرح خود را روی کاغذ آورده اند یا خیر،‌ با تعجب از من سوال می کنند که لزوم این کار چیست؟ یا اینکه نهایتا مگر غیر از قسمتهای فنی طرح، مگر چیز دیگری باقی می ماند که آنها آنرا ثبت نمایند.
باهوش ترین آنها حتی در جزئی ترین قسمتهای فنی طرح خود دقت نموده اما هیچ گاه از چشم یک کسب وکار به آن نگاه نکرده است. اینکه چگونه باید این طرح را تبدیل به پول و سرمایه کرد. چگونه بازارش را رشد داد و به مشتری فهماند که حتما به این محصول یا خدمت نیاز دارد. برای برآوردن این موارد به چه افراد، تخصص ها و منابعی نیاز است. آیا تمام هنر بازاریابی،‌ فروش، تبلیغات،‌ و دیگر اجزاء متضاد یک کسب و کار را فقط یک نفر قرار است انجام دهد یا گروهی از افراد. چه کس و با چه میزان سهم از سرمایه اولیه باید این موارد را به عهده بگیرد. جایگاه صاحب ایده در این گروه کجاست.
حتی در این قسمت نیز هستند کسانی که به تک تک سوالات من جواب دهند اما باز سوال ابتدایی تکرار می شود.
آیا تا بحال طرح خود را روی کاغذ آورده ای؟ البته برآشفتن آنها از این سوال کاملا منطقی است، همانطور که تصور می کنند به تمامی زوایای کار خود اندیشیده اند و نیازی به نگارش طرح خود ندارند در همان حد منطقی به نظر می رسد. ولی از من این توصیه را به یاد داشته باشید:
نگارش کسب و کار اولین هنر مدیریت کسب وکار است.
اگر قرار است که یک کسب و کار موفق باقی بماند، حداقل روی کاغذ این موفقیت را نشان دهید. تجربه مفیدی است و زمان زیادی از شما نمی گیرد. یکی از خلقیات منفی ما ایرانی ها میل نداشتن به نگارش است. نگارش باعث می گردد آنچه که در ذهن دارید حداقل روی کاغذ عینیت یافته و بتوانید نقصهای ریزی که اگر به آن توجه نشود باعث اشتباهات بزرگ در زندگی کاری تان می شود را بیابید. با نگارش اگر حتی چندین بار شکست بخورید هیچ چیز جز مقداری زمان و مقداری کاغذ یا فایلهای الکترونیکی از دست نداده اید. اما اگر سرمایه خود را بدون مطالعه و ثبت آنچه لازم است به کار بیاندازید فکر می کنید که چه چیزهایی را در لیست ریسک های بالقوه خود قرار می دهید. هیچ گاه از شنیدن نکات منفی دلسرد نشوید، اگر در نظر بگیرید که با پوشش یک نکته منفی شما به تقویت کسب و کار خود پرداخته اید و بخشی از مشتریان خود را برای مدت مدیدی راضی نگاه داشته اید، آنگاه برای جستجوی نکات منفی کار خود حریص تر می شوید. طرح تجاری دقیقا این نکات را برای شما آشکار می کند. طرح تجاری یک نقشه راه است در مسیر پیشرفت کسب و کار. شما می توانید کتابهای مفیدی در مورد نحوه نگارش طرح تجاری بیابید و یا در کلاسهای آموزشی که در این مورد برگزار می گردد شرکت نموده و با نوعیت آنها آشناشوید. ولی توصیه می کنم هر چند وقت یکبار این کلاسها و کتابها را مجددا تکرار کنید تا با تغییراتی که شامل زمان است آشنا باشید.

نویسنده : zadbakhsh ; ساعت ٩:٢٠ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۳/۱٦
تگ ها:
    پيام هاي ديگران()   لینک