10 رازی که آلمان را 10 سال قهرمان صادرات جهان کرد

۲. تاکتیک‌های قدیمی

جالب است بدانید که در بسیاری از مناطق آلمان از قرن‌ها پیش ساعت ساخته می‌شده است. صنعت ساعت‌سازی مادر صنعت مدرن شمرده می‌شود. صدها شرکت آلمانی تولید لوازم پزشکی یا دستگاه‌های حساس اندازه‌گیری از سنت ساعت‌سازی متولد شده‌اند. رئیس غول صنعتی زیمنس آلمان می‌گوید: «این کشور صنایع مدرن و موفق خود در قرن بیست‌ویکم را بر پایه‌هایی بنا کرده که عمرشان تا قرون وسطی می‌رسد.»

۳. نوآوری و دیگر هیچ!

داده‌های اداره ثبت اختراعات اروپا نشان می‌دهد که تعداد اختراع‌های ثبت‌شده‌ آلمانی‌ها نسبت به جمعیت این کشور دو برابر فرانسوی‌ها، چهار برابر ایتالیایی‌ها، پنج برابر انگلیسی‌‌ها، ۱۸ برابر اسپانیایی‌ها، ۵۶ برابر پرتغالی‌ها و ۱۱۰ برابر یونانی‌ها است. خب با چنین آماری چه انتظاری می‌توان از ژرمن ها داشت غیر از پیشرفت اقتصادی؟ جالب است بدانید سوئد و سوئیس که هر دو جمعیت بسیار کمتری نسبت به آلمان دارند، در این عرصه از این کشور پیش هستند.

۴. شهرهای کوچک

آلمان تا اواخر قرن ۱۹ میلادی نه یک کشور یکپارچه، بلکه مجموعه‌ای از حکومت‌های محلی بوده است. در چنین مناطقی هر تولیدکننده‌ای داده‌های اداره ثبت اختراعات اروپا نشان می‌دهد که تعداد اختراع‌های ثبت‌شده‌ آلمانی‌ها نسبت به جمعیت این کشور دو برابر فرانسوی‌ها، چهار برابر ایتالیایی‌ها، پنج برابر انگلیسی‌‌ها، ۱۸ برابر اسپانیایی‌ها، ۵۶ برابر پرتغالی‌ها و ۱۱۰ برابر یونانی‌ها است که می‌خواست رشد کند باید پا را از شهر و منطقه‌ خود فراتر می‌گذاشت و جهانی می‌شد. این طرز تفکر در آلمان همچون میراثی گرانبها حفظ شده است. به همین دلیل است که تولیدکنندگان متوسط آلمانی زودتر از رقیبان خود در جهان وارد عرصه صادرات شدند.


۵. نیروی کار ارزان

درآمد آلمانی‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ افزایش چندانی نداشته است. همین موضوع هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده‌ کالا را پایین نگه می‌دارد و در نهایت محصول را در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر می‌کند.


۶. رقابت با خود

مهم‌ترین رقبای آلمانی‌ها خود آلمانی‌ها هستند! به گزارش اقتصاد ایران آنلاین،کمپانی‌های آلمانی چاره‌ای ندارند که برای فروش محصولات خود در داخل کشور با دیگر شرکت‌های آلمانی رقابت کنند. نتیجه چنین رقابتی علاوه بر تاثیر بر کیفیت کالا، توجه به فروش محصولات در بازارهای بین‌المللی است.

۷. Made in Germany

این عبارت که اکنون اگر روی کالایی درج شده باشد معرف کیفیت تضمین شده آن است، در سال ۱۸۸۷ با تحقیر از سوی انگلیسی‌ها یاد می شد. این همه جز نتیجه تلاش کارخانه‌های آلمانی برای افزایش کیفیت محصولاتشان رخ داده است؟


۸. تمرکز تولیدکنندگان

برای شرکت‌های آلمانی تمرکز معنای دیگری دارد: تمرکز یعنی شرکت‌هایی درعرصه‌های مختلف که در فاصله‌ کمی نسبت به هم قرار دارند. چنین تمرکزی شبکه‌ای از تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را پدید می‌آورد و موجب می‌شود کارفرمایان و بازاریابان به تقلید از یکدیگر دست به نوآوری بزنند.


۹. پراکندگی

اگرچه کارخانه‌های آلمانی در نزدیکی یکدیگر قراردارند، اما این نکته نیز قابل‌توجه است که برخلاف بسیاری از کشورهایی که همه خطوط تولیدی در پایتخت آنها متمرکز شده است، در آلمان چنین تمرکزی وجود ندارد و هریک از ایالت‌های مختلف این کشور برای خود قهرمانی در زمینه تولید دارد.


۱۰. موقعیت ممتاز جغرافیایی

این عامل دیگر به خود آلمانی‌ها ربطی ندارد و نعمتی خدادادی است: حضور آلمان در قلب اروپا. موقعیت جغرافیایی برتر این کشور باعث شده است امکان برقراری ارتباط با دیگر کشورهای این قاره تسهیل شود. از طرفی اختلاف ساعت زمانی نه چندان زیاد این کشور با آسیا باعث برقراری سهل‌تر ارتباط و داد و ستد می شود.



 منبع: اقتصاد ایران آنلاین و تجارت نیوز.

/ 2 نظر / 50 بازدید
سیاوش

سلام وبلاگ جالبی دارید. ممنون میشم به ما هم سری بزنید.

حامد

بسیار جالب بود -لطفا از تجربیات آلمان در عرصه ها و صنایع و آموزش و کشاورزی و ... مطلب بگذارید